پرفروش ترين طرح هاي فرش بازار فرش ايران

۶۴ بازديد

فرش ايراني هنري اصيل است كه به عنوان نماد هنر ايراني در سراسر جهان شناخته مي‌شود. طرح در فرش ايراني بسيار متنوع است و به منطقه‌اي كه در آن بافته شده بستگي دارد. انواع طرح فرش ايراني نظير طرح شاه عباسي، بته جقه، طرح ماهي، طرح افشان و… زيبايي كم‌نظيري در فضاي منزل خلق مي‌كند. اين طرح‌ها علاوه بر فرش دستبافت در توليد فرش‌هاي ماشيني نيز به كار مي‌رود. در اين مقاله با پرفروش ترين طرح هاي فرش در بازار فرش ايران آشنا مي‌شويم.
شستشوي فرش اگر با رعايت اصول و دقت كافي انجام نشود از عمر مفيد آن مي‌كاهد و شما ناچار بايد براي خريد فرش جديد مجددا هزينه صرف كنيد. خدمات فرش شويي عابديني بهترين قاليشويي تهران فرش شما را به بهترين نحو مي‌شويد.

پرفروش ترين طرح هاي فرش ايران

فرش نائين

فرش نائين با كيفيت بالا و ظرافت در بافت در اندازه‌هاي متنوعي بافته مي‌شود. اين فرش به دليل برخورداري از زمينه رنگي روشن و مات و طرح پرنقش و متراكم همواره بسيار مورد استقبال قرار مي‌گيرد. لچك و ترنج اصلي‌ترين طرحي است كه در بافت فرش نائين به كار مي‌رود و بسيار متنوع است. از ساير طرح‌هايي كه در بافت فرش نائين به كار مي‌رود مي‌توان به طرح معروف شاه عباسي اشاره كرد. به طور كلي طرح‌هايي در فرش نائين به چشم مي‌خورد كه نشان‌دهنده سنتي‌ترين طرح‌هاي ايراني است.
درختي، نقش گنبد، حاج خانمي، محرابي، قابي، افشان، كتيبه‌اي و تاريخي از ديگر نقش‌هاي خاص در فرش نائين است. همه اين طرح‌ها با ظرافت و پركاري بسيار از سوي طراحان فرش نائين طراحي مي‌شود.
در بافت فرش نائين از رنگ‌هاي طبيعي و سنتي استفاده مي‌شود. 11 رنگ اصلي شامل كرم يا نخودي، خاكي سير، خاكي باز، قهوه‌اي، عنابي، سرمه‌اي، لاجوردي، آبي آسماني، آبي سير، لاكي و موشي و رنگ‌هاي فرعي نظير ماشي، يشمي، سبز و مسي-صورتي جلوه كم‌نظيري به فرش نائين مي‌بخشند.

فرش كاشان

مشخصه اصلي فرش كاشان برخورداري از بافت ظريف و بسيار ريز است كه باعث مي‌شود نقش و طرح فرش حالت برجسته داشته باشد و جلوه ظاهري آن چشمگيرتر باشد. از نظر طرح و نقشه وقتي به فرش كاشان نگاه مي‌كنيم فرش اصفهان در ذهنمان مجسم مي‌شود. در حال حاضر بيشتر طرح لچك و ترنج با گل‌هاي شاه عباسي در بافت فرش‌هاي كاشان به كار مي‌رود كه بسيار مورد استقبال قرار گرفته است.
ترنج، محراب، محتشم كاشان، گلداني و درختي كاشان، شكارگاه، بته‌جقه‌اي و سجاده‌اي شناخته‌شده‌ترين طرح‌هاي فرش كاشان هستند. رنگ فرش كاشان در گذشته بسيار زنده‌تر بود و زمينه لاكي با حاشيه سرمه‌اي در همه فرش‌هاي كاشان عموميت داشت، اما در حال حاضر از رنگ‌هاي ملايم براي بافت اين فرش استفاده مي‌شود.

فرش تبريز

شهر تبريز از سوي شوراي جهاني صنايع دستي با عنوان «شهر جهاني بافت فرش» معرفي شده است. بافت فرش در اين شهر به دوران صفويه مي‌رسد. در حال حاضر تبريز از قطب‌هاي بافندگي مهم ايران به شمار مي‌آيد.
از پرفروش ترين طرح‌ هاي فرش تبريز مي‌توان به طرح اسليمي، مستوفي، ترنج، ماهي يا هراتي، ميناخاني، گلداني، درختي، باغي و شكارگاه اشاره كرد. در سال‌هاي اخير طراحان و بافندگان تبريزي در نقش، رنگ و بافت خلاقيت بسياري به خرج داده‌اند و آثار نفيسي را خلق كرده‌اند. آنها با استفاده از رنگ‌هاي همگون و ايجاد سايه روشن در متن فرش و گل‌هاي آن، نقش‌هاي برجسته ايجاد كرده‌اند كه جلوه فرش تبريز را دوچندان كرده است.
يكي از ويژگي‌هايي كه در طرح فرش تبريز به چشم مي‌خورد، دورگيري گل‌ها و برگ‌ها با ابريشم رنگي و سفيد است. در طرح زيرخاكي كه يكي از مطرح‌ترين طرح‌هاي فرش تبريز است، با استفاده از رنگ‌هاي خاص نظير بژ، سدري و زيتوني حالت زيرخاكي به نقش فرش داده مي‌شود.
در حال حاضر در تبريز، خوي و مرند فرش‌ها را بيشتر با طرح‌هاي لچك ترنج، گلداني، درختي و بته‌جقه‌اي مي‌بافند. سرزندگي و طراوت رنگ در قالي‌هاي تبريز بيش از هر چيز نظر علاقه‌مندان به فرش را جلب مي‌كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.