آرشیو بهمن ماه 1398

نكات خانه داري

نحوه تميز كردن مبلمان پارچه اي در 4 مرحله

۷۱ بازديد

مبلمان پارچه‌اي يكي از راحت‌ترين مبلمان‌ها براي گوشه‌اي دنج از فضاي نشيمن منزل است. بديهي است پس از گذشت مدتي بايد مبلمان پارچه اي خود را تميز كنيد وگرنه ممكن است خرده‌هاي بيسكوييت و چيپسي كه در لابه‌لاي درزها و كوسن‌هاي مبل مانده سبز شوند! لكه چاي و قهوه هم شكل ظاهري ناخوشايندي به مبلمان شما مي‌بخشد. پس بايد تميز كردن مبلمان پارچه اي خود را در اولويت قرار دهيد.
مبلمان پارچه اي خود را كه مرتبا از آن استفاده مي‌كنيد تميز و بهداشتي نگه داريد تا شب‌هاي بيشتري روي آن بنشينيد و فيلم و مسابقه فوتبال تماشا كنيد.
بهتر است براي افزايش عمر مفيد مبلمان، مبل شويي را هر 6 ماه يا نهايتا هر يك سال يك‌بار به صورت حرفه‌اي انجام دهيد. تميز كردن به‌موقع و حرفه‌اي مبلمان در منزل از ايجاد لكه‌هاي سرسخت كه به كيفيت مبلمان آسيب مي‌زند جلوگيري كرده و عمر مفيد آن را افزايش مي‌دهد.

نحوه تميز كردن مبلمان پارچه اي

براي داشتن مبلماني تميز و نو مثل روز اول اين 4 مرحله را دنبال كنيد:

1. گردگيري كامل مبلمان

اولين مرحله از تميز كردن مبلمان كه البته اهميت زيادي هم دارد، گردگيري و زدودن گردوغبار از سطح مبلمان است. همه سطح مبلمان، حاشيه‌ها و درزها را با استفاده از جاروبرقي به طور كامل تميز كنيد. اگر مبلمان شما داراي بالش يا كوسن است آنها را جدا كرده و بدنه مبلمان را نيز جاروبرقي بكشيد.
از سري مخصوص جاروبرقي براي مبلمان استفاده كنيد تا بتوانيد به خوبي گردوغبار را از سطح و بافت پارچه مبلمان بزداييد. درزها و گوشه‌ها را با دقت بيشتري جارو بكشيد زيرا معمولا گردوغبار بيشتري در اين قسمت‌ها جمع مي‌شود.

2. مشخص كردن نوع پارچه مبلمان

اكثر مبلمان‌ها داراي يك برچسب هستند كه دستورالعمل لازم براي آنچه بايد انجام دهيد و مهم‌تر از آن آنچه نبايد انجام دهيد روي آن درج شده است.
دستورالعمل تميز كردن مبلمان پارچه اي را به دقت بخوانيد و مشخص كنيد از چه محلول تميزكننده‌اي بايد براي تميز كردن مبلمان خود استفاده كنيد تا از آسيب رسيدن به آن جلوگيري شود. به طور كلي اكثر برچسب مبل‌ها با علائمي به شرح زير اين موضوع را توضيح مي‌دهند.
W: مي‌توانيد از آب يا محلول‌هاي آب‌پايه براي شست‌وشوي مبلمان استفاده كنيد.
S: بايد از يك محلول پاك‌كننده بر پايه حلال و بدون آب استفاده كنيد.
WS: مي‌توانيد آب يا محلول تميزكننده بر پايه حلال را براي تميز كردن مبلمان به كار ببريد.
O: نشان مي‌دهد كه پارچه مبلمان از الياف طبيعي است و بايد با آب سرد شسته شود.
X: فقط بايد از جاروبرقي يا يك برس نرم براي از بين بردن گردوغبار استفاده كنيد.
اگر مبلمان شما داراي كوسن يا بالش است، بررسي كنيد كه آيا مي‌توانيد روكش آنها را در ماشين لباس‌شويي بشوييد يا بايد به صورت خشك‌شويي تميز شوند.

3. تميز كردن لكه‌ها

براي تميز كردن لكه‌هاي كوچك چاي، قهوه يا چربي مي‌توانيد كمي مايع ظرفشويي را با آب گرم مخلوط كنيد. سپس با استفاده از يك اسفنج يا پارچه كمي از محلول را به آرامي روي لكه بكشيد تا تميز شود. اگر از آسيب اين محلول به پارچه مبلمان خود اطمينان نداريد ابتدا مقداري از آن را در بخش كوچكي از پارچه كه در معرض ديد نيست امتحان كنيد تا از تغيير رنگ يا هر گونه آسيب ديگر مطمئن شويد.
محلول آب و صابون هم بسياري از لكه‌هاي مقاوم را بدون آسيب رساندن به پارچه مبلمان از بين مي‌برد.

4. استفاده از جوش شيرين

جوش شيرين يك ماده تميزكننده معجزه‌آسا براي تميزكاري‌هاي منزل است. جوش شيرين لكه‌ها و بوي بد به‌جامانده در مبلمان را از بين مي‌برد. مقدار جوش شيرين را روي مبلمان خود بپاشيد و اجازه دهيد 20 دقيقه زمان بگذرد سپس سطح مبلمان را جاروبرقي بكشيد.

مبل شويي و شستشوي مبل، از خدمات فرش شويي عابديني، بهترين قاليشويي تهران است كه با استفاده از به‌روزترين دستگاه‌هاي مبل شويي در منزل انجام مي‌شود.