چگونه مي‌توان گرد و غبار را در خانه كاهش داد؟

۶۱ بازديد

گرد و غبار ذرات ريزي هستند كه از سلول‌هاي مرده بدن انسان و الياف موجود در وسايل خانه ناشي مي‌شوند. به عنوان مثال تختخواب و مبلمان منزل منبع جذب و توليد اين ذرات هستند. اگر مي‌خواهيد به طور كلي از شر گرد و غبار خلاص شويد و هميشه خانه‌اي تميز داشته باشيد بايد تختخواب را هر هفته تميز كرده و ملافه‌هاي آن را عوض كنيد. از طرفي هم هر چند هفته يك بار بايد پارچه مبلمان را به صورت اصولي و با استفاده از بخارشوي تميز كنيد. البته بخشي از گرد و خاكي كه روي پارچه مبل مي‌نشيند، به دليل تاخير در گردگيري، در عمق مبلمان نفوذ كرده و شما را ناچار به استفاده از خدمات مبل شويي مي‌كند.
بنابراين تميزكاري هفتگي و رعايت نكاتي كه در ادامه به آنها اشاره مي‌كنيم مي‌تواند راه چاره‌اي براي خانم‌هاي خانه‌دار باشد.

پاك كردن گرد و غبار در خانه

روش‌هاي ساده براي خلاص شدن از شر گرد و غبار

تميز كردن جاروبرقي

همه ما از جاروبرقي براي تميز كردن خانه استفاده مي‌كنيم و تصورمان اين است كه اين وسيله براي تميزكاري است. اين در حالي است كه اگر جاروبرقي كثيف باشد و فيلترها و كيسه‌اش به موقع تعويض نشود، خودش منبع انتقال آلودگي و گرد و خاك به فرش و ديگر وسايل خانه است. بنابراين اگر فيلتر و كيسه جاروبرقي قابل تعويض است، آنها را حداقل هر يك ماه يك بار تعويض كنيد. اما اگر دائمي هستند بايد آنها را كاملا تكانده و از گرد و غبار عاري كنيد و سپس داخل ماشين لباسشويي بشوييد.

تعويض يا تميز كردن فيلتر هود

هود وسيله‌اي بسيار كاربردي براي خارج كردن دود و بوي غذا از خانه است. اما اين وسيله به دليل مكشي كه دارد، ممكن است همراه با دود مقدار از گرد و غبار داخل آشپزخانه را نيز به سمت خود بكشد. به همين خاطر است كه وقتي به فيلتر آن نگاه مي‌كنيم، همراه با چربي، مقدار گرد و خاك نيز درون آن وجود دارد. بنابراين تميز كردن فيلترهاي دائمي و تعويض كردن فيلترهاي يكبار مصرف موجب مي‌شود كه از ورود مجدد اين ذرات به داخل خانه جلوگيري شود.

كاهش به هم ريختگي وسايل

حتما شما هم متوجه شده‌ايد كه وقتي وسايل خانه به هم ريخته هستند، گرد و خاك بيشتري را جذب مي‌كنند. بنابراين از به هم ريختگي وسايل خانه جلوگيري كنيد و سعي كنيد همه چيز سر جاي خودش باشد.

تميز كردن مبل و تختخواب

همانطور كه گفتيم، بخشي از گرد و خاكي كه در خانه شما در گردش است، ناشي از وسايلي است كه از الياف پارچه‌اي ساخته شده‌اند. مبلمان يكي از اين وسايل است. با اين وجود تميز كردن رومبلي‌ها با استفاده از جاروبرقي و سپس بخارشوي روشي منطقي براي كاهش گرد و غبار خانه است.
از طرفي شما هر شب حداقل 8 ساعت در رختخواب مي‌خوابيد. بنابراين طبيعي است كه بخشي از سلول‌هاي مرده پوست بدن‌تان روي تخت تجمع پيدا كند. با اين وجود هر بار كه از تخت استفاده مي‌كنيد ممكن است ذرات ريز روي آن بلند شده و مجدد روي وسيله ديگري بنشينند. پس سعي كنيد حداقل هر هفته يك بار تخت و به خصوص تشك را اصولي تميز كردن و ملافه‌ها را نيز بشوييد. با اين كار مي‌توانيد تجمع اين ذرات موذي را به شدت كاهش دهيد.
البته رعايت همين چند نكته ساده مي‌تواند تا حدود زيادي ميزان گرد و خاك در جريان را در خانه كاهش دهد، اما براي اين كه ديگر خبري از اين ذرات در خانه نباشد، بايد فرش‌ها، مبلمان، موكت، تشك تخت و وسايلي از اين دست را حداقل سالي دو بار شستشو دهيد. براي دريافت اين خدمات مي‌توانيد با كارشناسان ما تماس گرفته و از مشاوره تخصصي آنها در اين زمينه استفاده كنيد.

چطور كپك روي فرش و موكت را از بين ببريم؟

۷۳ بازديد

تشكيل كپك روي فرش مي‌تواند بوي ناخوشايندي در خانه ايجاد كند؛ فرش را خراب كند و باعث ايجاد خس خس سينه در افراد مبتلا به آسم شود. بنابراين براي جلوگيري از بروز چنين مشكلاتي، در گام اول بايد به طور مرتب زير مبلمان و جاهاي دور از ديد را بررسي كنيد. اگر قارچ به عمق فرش و موكت نفوذ كرده باشد، پاك كردن آن در خانه كار دشواري است و بايد از خدمات قاليشويي استفاده كنيد. متخصصان ما يكي از باتجربه‌ترين كارشناسان قاليشويي تهران هستند و مي‌توانند در اين زمينه به شما كمك كنند. ما در كارخانه قاليشويي عابديني با استفاده از شوينده‌هاي حرفه‌اي مي‌توانيم در اسرع وقت مشكل فرش يا موكت شما را رفع كرده و كپك روي آن را از بين ببريم.

چطور كپك روي فرش و موكت را از بين ببريم

به غير از روش‌هاي شستشوي فرش ، كه قاليشويي‌ها از آنها استفاده مي‌كنند، چند روش خانگي نيز براي از بين بردن كپك روي فرش و موكت وجود دارد كه در ادامه به آنها اشاره مي‌كنيم. البته اين روش‌ها در شرايطي موثر هستند كه كپك به عمق فرش نفوذ نكرده باشد.

از بين بردن كپك روي فرش با استفاده از لوازم موجود در خانه

روش اول

  • تمام پنجره‌ها و درهاي اتاق را باز كنيد. جريان هوا رطوبت محرك قارچ را كاهش داده و بوي آن را از بين مي‌برد. اگر قصد استفاده از يك ماده شيميايي تميزكننده را داريد، گردش هواي ايجاد شده به اين روش احتمال ميزان تحريك‌شدگي ريه‌ها و چشم‌ها را كاهش مي‌دهد. اگر اتاق پنجره ندارد، پنكه روشن كنيد.
  • اگر امكان دارد فرش را در معرض نور خورشيد قرار دهيد. اجازه دهيد فرش بين 24 الي 48 ساعت جلوي تابش مستقيم نور خورشيد باشد. اين كار به از بين بردن اسپورهاي قارچ كمك كرده و رطوبت موجود در آن را از بين مي‌برد. اگر الياف فرش به صورت عميق آلوده شده باشد، خشك كردن آن به اين روش خيلي بيشتر از اينها طول مي‌كشد.
  • در مرحله بعد بايد رطوبت را با جوش شيرين از بين ببريد. جوش شيرين رطوبت را جذب كرده و بو را كاهش مي‌دهد. روي منطقه كپك زده جوش شيرين بپاشيد و بگذاريد اين ماده يك شب روي فرش بماند. سپس از جاروبرقي استفاده كنيد.
  • بعد از خشك شدن فرش مي‌توانيد از سركه سفيد استفاده كنيد. اگرچه سركه قارچ را از بين نمي‌برد، اما گزينه‌اي ارزان و اغلب مؤثر است. كافيست كه كمي سركه را به آرامي روي فرش اسپري كنيد و آن را با يك برس سفت پاك كنيد. سپس فرش را با يك دستمال تميز خشك كنيد.

روش دوم

  • مي‌توانيد از يك شوينده ضدقارچ نيز استفاده كنيد. اسپري‌هاي ضدقارچ در بيشتر سوپر ماركت‌ها يافت مي‌شوند. قبل از مصرف، برچسب روي محصول را با دقت بخوانيد و آن را طبق دستورالعمل استفاده كنيد. محصول خريداري شده بايد مخصوص فرش باشد. اسپري‌هاي ضدقارچ كه براي تميز كردن آشپزخانه يا حمام طراحي شده‌اند ممكن است رنگ فرش را تغيير بدهند.
  • البته به جاي محلول‌هاي تجاري مي‌توانيد از مخلوطي از سفيدكننده و آب استفاده كنيد. نصف فنجان سفيدكننده را در يك گالن آب مخلوط كنيد. ابتدا اين محلول را روي گوشه‌اي از فرش خود تست كنيد تا مطمئن شويد باعث ايجاد تغيير رنگ نمي‌شود. البته اين روش را بيشتر براي از بين بردن كپك روي موكت توصيه مي‌كنيم. سعي كنيد تا جاي امكان از سفيدكننده استفاده نكنيد.
  • بعد از تميز كردن كپك، مانند روش اول فرش را در معرض نور مستقيم خورشيد قرار دهيد تا خشك شود.
    نكته آخر اين كه كپك روي فرش و موكت لكه‌اي نيست كه به راحتي پاك شود. به خصوص اگر قديمي باشد. بنابراين توصيه ما اين است كه به محض مشاهده چنين لكه‌هايي با يك قاليشويي تماس گرفته و از آنها براي از بين بردن اين لكه كمك بگيريد. استفاده از خدمات حرفه‌اي قاليشويي‌ها نه تنها از خراب شدن فرش جلوگيري مي‌كند بلكه در كمترين زمان ممكن نيز اين مشكل را حل مي‌كند

چرا زمستان بهترين زمان براي شستشوي مبل و تميز كردن فرش است؟

۶۷ بازديد

هم كريسمس و هم عيد نوروز در زمستان واقع شده‌اند و همين موضوع باعث مي‌شود كه اكثر مردم جهان مجبور باشند در زمستان خانه تكاني كنند. ولي متاسفانه يك باور غلط در جوامع وجود دارد و آن اين است كه زمستان فصل خوبي براي مبل شويي و تميز كردن فرش نيست. اين در حالي است كه زمستان در حقيقت يكي از بهترين اوقات سال براي تميز كردن فرش است. اما چرا بيشتر متخصصان اين فصل سال را براي انجام كارهاي خانه و به خصوص تميز كردن مبل و فرش مناسب مي‌دانند؟ با ما همراه شويد تا از دلايل آنها مطلع شويد.

بهترين زمان براي شستشوي مبل و تميز كردن فرش

مهمترين فوايد شستشوي مبل و تميز كردن فرش در زمستان

جلوگيري از آسيب‌ديدن بافت فرش

در بيشتر شهرهاي سردسير جهان، از نمك براي جلوگيري از سر خوردن افراد و ماشين‌ها در معابر استفاده مي‌شود. بنابراين طبيعي است كه در طول ماه‌هاي سرد، اين نمك وارد خانه ما شده و روي فرش‌ها جا خشك كند. قرار گرفتن در معرض منيزيم و كلريد كلسيم مي‌تواند فرش را خراب كند. از طرفي نمكي كه روي معابر و در جاده‌ها مي‌ريزند، اثر قليايي زيادي دارد و تاثير عميقي روي فرش مي‌گذارد. بنابراين براي خلاص شدن از شر نمك، علاوه بر جارو كشيدن بايد مبل‌ها و فرش‌ها را هر چند هفته يك بار با محلول سركه و آب بشوييد.

صرف زمان بيشتر در خانه

بيشتر روزهاي زمستان به دليل سرما و بسته شدن راه‌ها، اعضاي خانواده در كنار هم هستند. بنابراين شما به عنوان خانم خانه بايد مكان باكيفيتي را براي اعضا فراهم كنيد. از طرفي در اين فصل بيشتر مايعاتي مانند قهوه، چاي و سوپ استفاده مي‌شود. پس احتمال كثيف شدن فرش‌ها نيز بالا مي‌رود. ماندن در خانه موجب مي‌شود كه شما زياد از مبلمان و فرش‌ها استفاده كرده و نياز به تميز كردن را بيشتر احساس كنيد.

خشك شدن سريع‌تر فرش‌ها

همه از تميز كردن و شستشوي فرش در زمستان امتناع مي‌كنند. چرا كه تصور دارند فرش در زمستان نسبت به ساير فصول ديرتر خشك مي‌شود. بر خلاف تصور عموم، فرش در زمستان زودتر خشك مي‌شود. اگر براي شستشوي فرش با قاليشويي تماس گرفته‌ايد كه اصلا نگران نباشيد. چرا كه معتبرترين قاليشويي‌ تهران داراي گرمخانه مي‌باشند و حتي ممكن است زودتر از فصول گرم، فرش شما را خشك تحويل دهند. اما اگر در خانه روي مبلمان و فرش‌ها شامپو فرش كشيده باشيد، باز هم نبايد نگران خشك شدن آنها باشيد. چرا كه در زمستان، هواي داخل خانه بسيار گرمتر از فصل تابستان است. بنابراين فرش زودتر خشك مي‌شود. گرماي داخل خانه به جذب سريع‌تر رطوبت كمك خواهد كرد و اثاثيه شسته شده را خشك‌تر از هميشه مي‌كند.

ورود خاك به خانه

در زمستان به غير از نمك جاده، خاك بيشتري نيز با كفش‌ها وارد خانه مي‌شود. بنابراين بهتر است كه در روزهاي آخر زمستان، حتي اگر براي شستشوي اساسي، از خدمات و قاليشويي استفاده نمي‌كنيد؛ خودتان در خانه با شامپو فرش يا محلول سركه و آب، فرش‌ها و مبلمان را تميز كنيد. اگر خاك تا بهار روي اثاثيه خانه بماند، عميقا به آن نفوذ كرده و كار شستشو را سخت‌تر مي‌كند.

از بين بردن آلرژن‌هايي كه در سرما پرورش مي‌يابند

مهمترين مزيت تميز كردن فرش در زمستان، رهايي از آلرژن‌هاي مضري است كه تمايل به پرورش در هواي سرد دارند. درجه حرارت پايين باعث رشد ميكروب‌ها مي‌شود. بنابراين، بيشتر آلرژن‌ها در سرما زنده مي‌مانند و به سرعت پخش مي‌شوند.
علاوه بر اين، زمستان زماني است كه بيشتر افراد در داخل خانه و در مجاورت يكديگر زندگي مي‌كنند. اين شيوه زندگي به گسترش آلرژن‌ها كمك مي‌كند. از طرفي شيوع سرماخوردگي و آنفولانزا در اين فصل بيشتر است. ضمنا گفته شده است كه فرش‌ها يك كانون گرم براي رشد آلرژن‌ها هستند. با اين وجود اگر مي‌خواهيد خودتان و اعضاي خانواده‌تان از بيماري دور باشيد؛ حتما اثاثيه منزل به خصوص مبلمان و فرش‌ها را چند بار در طول زمستان به صورت اساسي تميز كنيد.

نحوه گندزدايي و ضدعفوني كردن تشك

۶۱ بازديد

ما حدود يك سوم عمر خود را روي تشك مي‌گذرانيم. اما گاهي اوقات پيش مي‌آيد كه به دليل استفاده مكرر يا ريختن مايعات رنگي، تشك‌مان كثيف و لكه مي‌شود. در اين شرايط براي ضدعفوني كردن تشك و لكه‌بري از روي آن به روش اصولي و بهداشتي، توصيه ما استفاده از خدمات قاليشويي است. به جز استفاده از خدمات قاليشويي تهران و ساير شهرهاي ايران، براي تميز كردن تشك مي‌توانيد از تكنيكي كه در ادامه به آن اشاره مي‌كنيم نيز استفاده كنيد.

ضدعفوني كردن تشك

ضدعفوني كردن تشك

توصيه متخصصان بهداشتي اين است كه حداقل دو بار در سال تشك خود را ضدعفوني كنيد تا از شر بيماري‌هاي مختلف در امان باشيد. حتي اگر تشك‌تان تميز به نظر مي‌رسد و لكه مشهودي ندارد، باز هم لازم است كه هر شش ماه يك بار آن را تميز كنيد. تميز كردن تشك به روش اصولي باعث مي‌شود عمر آن نيز بيشتر شود.

ملافه‌ها و محافظ تشك را جدا كرده و بشوييد

بايد حداقل هفته‌اي يك بار ملحفه‌هاي روي تشك را عوض كنيد تا تشك تميز و بهداشتي بماند. علاوه بر تعويض منظم ملحفه‌ها، براي ضدعفوني كردن تشك بايد تمام رو متكايي‌ها را نيز تميز كنيد. ملحفه چربي بدن و گرد و غبار محيط را به خود جذب مي‌كند. بنابراين تميز كردن منظم آن باعث مي‌شود كه محل خواب‌تان هميشه تميز و بهداشتي باشد.
پس تمام ملحفه‌هاي تخت، از جمله محافظ تشك، را در ماشين لباسشويي بشوييد. گرد و غبار، باكتري‌ها و احتمالا كنه‌هايي كه روي ملحفه‌ها زندگي مي‌كنند، نمي‌توانند گرماي ماشين لباسشويي را تحمل كنند. بنابراين اگر مي‌خواهيد تشك تميزي داشته باشيد؛ در گام اول بايد ملحفه‌هاي تخت را به صورت منظم بشوييد. حتماً براي شستشوي روتختي و محافظ تشك از آب گرم و مواد شوينده مخصوص لباسشويي استفاده كنيد. براي گرما دادن بيشتر، از خشك‌كن نيز استفاده كنيد.

روي تشك را جاروبرقي بكشيد

اگر ملحفه را برداشتيد و هيچ گونه آلودگي و لكه‌اي روي تشك پيدا نكرديد، لازم نيست كه حتما عميقا تشك را تميز كنيد. در اين شرايط فقط كافي است كه با سري تميز جارو برقي، رو تشك را جارو بكشيد تا گرد و غبارهاي سطحي از روي آن پاك شود. نيازي به پاك‌كننده‌هاي مايع و مواد بوگير نداريد. اگر براي‌تان امكان‌پذير بود، بعد از جارو كشيدن، از بخارشوي نيز استفاده كنيد.
در صورت امكان، تشك را از اتاق بيرون بياوريد و زير نور آفتاب آن را تميز و ضدعفوني كنيد. نور آفتاب يك ضدعفوني‌كننده فوق‌العاده است. اگر حياط داريد، كف حياط را ملحفه انداخته و تشك را زير نور مستقيم خورشيد جارو بكشيد. جارو كشيدن در اين شرايط گرد و غبار، خاك، سلول‌هاي مرده پوست و مواد حساسيت‌زا را از بين مي‌برد.
لبه‌ها، درزها و شكاف‌ها را فراموش نكنيد. بيشتر موجودات ميكروسكوپي كه موجب حساسيت و مشكلات پوستي مي‌شوند در اين مكان‌ها خود را مخفي مي‌كنند. بعد از تميز كردن بگذاريد تشك چند ساعتي زير نور آفتاب بماند تا كاملا گرم شود.

چطور لكه‌هاي تشك را از بين ببريم؟

اگر جاروبرقي و بخارشوي آلودگي‌ها يا لكه‌هاي تشك را از بين نبرد، لازم است روش تميز كردن عميق را امتحان كنيد. اين روش بيشتر طول مي‌كشد اما نتيجه بهتري نيز دارد. اگر تشك‌تان فومي است، بيشتر مراقب باشيد. درست است كه اين دستورالعمل براي از بين بردن لكه‌ها و بوي بد تشك مفيد است، اما مراقب باشيد كه مايع مورد استفاده، فوم تشك را خيس نكند. خيس شدن فوم باعث ايجاد كپك و قارچ مي‌شود.
توصيه اول ما به شما اين است كه آلودگي‌هاي تشك را با سركه تميز كنيد. اگر لكه‌ها به اين روش از بين نمي روند؛ حتما كار را به كاردان بسپاريد. براي گندزدايي و ضدعفوني كردن تشك به كمك سركه، به مواد زير نياز داريد:

  • 2 فنجان سركه
  • 15 قطره اسانس گياهي خوشبو
  • 1 عدد قوطي اسپري

بطري را با سركه پر كنيد و اسانس را به آن بيفزاييد. سپس اين تركيب را روي تشك اسپري كنيد. به طوري كه سطح آن با مخلوط سركه كاملا خيس شود. بگذاريد تشك زير نور آفتاب خشك شود. تا زماني كه آلودگي‌ها و لكه‌ها پاك نشده‌اند، اين روش را تكرار كنيد. پس از از بين رفتن آلودگي‌ها، از اسپري ضدعفوني‌كننده يا ضدباكتريايي استفاده كنيد.
البته استفاده از اين روش‌ها فقط در شرايطي توصيه مي‌شود كه لكه‌ها عميق و كهنه نيستند. اگر تشك تخت‌تان آنقدر كثيف شده است كه ديگر با اين روش‌ها تميز نمي‌شود؛ براي شستشو آن بايد حتما از خدمات قاليشويي استفاده كنيد.

پرفروش ترين طرح هاي فرش بازار فرش ايران

۶۳ بازديد

فرش ايراني هنري اصيل است كه به عنوان نماد هنر ايراني در سراسر جهان شناخته مي‌شود. طرح در فرش ايراني بسيار متنوع است و به منطقه‌اي كه در آن بافته شده بستگي دارد. انواع طرح فرش ايراني نظير طرح شاه عباسي، بته جقه، طرح ماهي، طرح افشان و… زيبايي كم‌نظيري در فضاي منزل خلق مي‌كند. اين طرح‌ها علاوه بر فرش دستبافت در توليد فرش‌هاي ماشيني نيز به كار مي‌رود. در اين مقاله با پرفروش ترين طرح هاي فرش در بازار فرش ايران آشنا مي‌شويم.
شستشوي فرش اگر با رعايت اصول و دقت كافي انجام نشود از عمر مفيد آن مي‌كاهد و شما ناچار بايد براي خريد فرش جديد مجددا هزينه صرف كنيد. خدمات فرش شويي عابديني بهترين قاليشويي تهران فرش شما را به بهترين نحو مي‌شويد.

پرفروش ترين طرح هاي فرش ايران

فرش نائين

فرش نائين با كيفيت بالا و ظرافت در بافت در اندازه‌هاي متنوعي بافته مي‌شود. اين فرش به دليل برخورداري از زمينه رنگي روشن و مات و طرح پرنقش و متراكم همواره بسيار مورد استقبال قرار مي‌گيرد. لچك و ترنج اصلي‌ترين طرحي است كه در بافت فرش نائين به كار مي‌رود و بسيار متنوع است. از ساير طرح‌هايي كه در بافت فرش نائين به كار مي‌رود مي‌توان به طرح معروف شاه عباسي اشاره كرد. به طور كلي طرح‌هايي در فرش نائين به چشم مي‌خورد كه نشان‌دهنده سنتي‌ترين طرح‌هاي ايراني است.
درختي، نقش گنبد، حاج خانمي، محرابي، قابي، افشان، كتيبه‌اي و تاريخي از ديگر نقش‌هاي خاص در فرش نائين است. همه اين طرح‌ها با ظرافت و پركاري بسيار از سوي طراحان فرش نائين طراحي مي‌شود.
در بافت فرش نائين از رنگ‌هاي طبيعي و سنتي استفاده مي‌شود. 11 رنگ اصلي شامل كرم يا نخودي، خاكي سير، خاكي باز، قهوه‌اي، عنابي، سرمه‌اي، لاجوردي، آبي آسماني، آبي سير، لاكي و موشي و رنگ‌هاي فرعي نظير ماشي، يشمي، سبز و مسي-صورتي جلوه كم‌نظيري به فرش نائين مي‌بخشند.

فرش كاشان

مشخصه اصلي فرش كاشان برخورداري از بافت ظريف و بسيار ريز است كه باعث مي‌شود نقش و طرح فرش حالت برجسته داشته باشد و جلوه ظاهري آن چشمگيرتر باشد. از نظر طرح و نقشه وقتي به فرش كاشان نگاه مي‌كنيم فرش اصفهان در ذهنمان مجسم مي‌شود. در حال حاضر بيشتر طرح لچك و ترنج با گل‌هاي شاه عباسي در بافت فرش‌هاي كاشان به كار مي‌رود كه بسيار مورد استقبال قرار گرفته است.
ترنج، محراب، محتشم كاشان، گلداني و درختي كاشان، شكارگاه، بته‌جقه‌اي و سجاده‌اي شناخته‌شده‌ترين طرح‌هاي فرش كاشان هستند. رنگ فرش كاشان در گذشته بسيار زنده‌تر بود و زمينه لاكي با حاشيه سرمه‌اي در همه فرش‌هاي كاشان عموميت داشت، اما در حال حاضر از رنگ‌هاي ملايم براي بافت اين فرش استفاده مي‌شود.

فرش تبريز

شهر تبريز از سوي شوراي جهاني صنايع دستي با عنوان «شهر جهاني بافت فرش» معرفي شده است. بافت فرش در اين شهر به دوران صفويه مي‌رسد. در حال حاضر تبريز از قطب‌هاي بافندگي مهم ايران به شمار مي‌آيد.
از پرفروش ترين طرح‌ هاي فرش تبريز مي‌توان به طرح اسليمي، مستوفي، ترنج، ماهي يا هراتي، ميناخاني، گلداني، درختي، باغي و شكارگاه اشاره كرد. در سال‌هاي اخير طراحان و بافندگان تبريزي در نقش، رنگ و بافت خلاقيت بسياري به خرج داده‌اند و آثار نفيسي را خلق كرده‌اند. آنها با استفاده از رنگ‌هاي همگون و ايجاد سايه روشن در متن فرش و گل‌هاي آن، نقش‌هاي برجسته ايجاد كرده‌اند كه جلوه فرش تبريز را دوچندان كرده است.
يكي از ويژگي‌هايي كه در طرح فرش تبريز به چشم مي‌خورد، دورگيري گل‌ها و برگ‌ها با ابريشم رنگي و سفيد است. در طرح زيرخاكي كه يكي از مطرح‌ترين طرح‌هاي فرش تبريز است، با استفاده از رنگ‌هاي خاص نظير بژ، سدري و زيتوني حالت زيرخاكي به نقش فرش داده مي‌شود.
در حال حاضر در تبريز، خوي و مرند فرش‌ها را بيشتر با طرح‌هاي لچك ترنج، گلداني، درختي و بته‌جقه‌اي مي‌بافند. سرزندگي و طراوت رنگ در قالي‌هاي تبريز بيش از هر چيز نظر علاقه‌مندان به فرش را جلب مي‌كند.