چرا زمستان بهترين زمان براي شستشوي مبل و تميز كردن فرش است؟

۶۸ بازديد

هم كريسمس و هم عيد نوروز در زمستان واقع شده‌اند و همين موضوع باعث مي‌شود كه اكثر مردم جهان مجبور باشند در زمستان خانه تكاني كنند. ولي متاسفانه يك باور غلط در جوامع وجود دارد و آن اين است كه زمستان فصل خوبي براي مبل شويي و تميز كردن فرش نيست. اين در حالي است كه زمستان در حقيقت يكي از بهترين اوقات سال براي تميز كردن فرش است. اما چرا بيشتر متخصصان اين فصل سال را براي انجام كارهاي خانه و به خصوص تميز كردن مبل و فرش مناسب مي‌دانند؟ با ما همراه شويد تا از دلايل آنها مطلع شويد.

بهترين زمان براي شستشوي مبل و تميز كردن فرش

مهمترين فوايد شستشوي مبل و تميز كردن فرش در زمستان

جلوگيري از آسيب‌ديدن بافت فرش

در بيشتر شهرهاي سردسير جهان، از نمك براي جلوگيري از سر خوردن افراد و ماشين‌ها در معابر استفاده مي‌شود. بنابراين طبيعي است كه در طول ماه‌هاي سرد، اين نمك وارد خانه ما شده و روي فرش‌ها جا خشك كند. قرار گرفتن در معرض منيزيم و كلريد كلسيم مي‌تواند فرش را خراب كند. از طرفي نمكي كه روي معابر و در جاده‌ها مي‌ريزند، اثر قليايي زيادي دارد و تاثير عميقي روي فرش مي‌گذارد. بنابراين براي خلاص شدن از شر نمك، علاوه بر جارو كشيدن بايد مبل‌ها و فرش‌ها را هر چند هفته يك بار با محلول سركه و آب بشوييد.

صرف زمان بيشتر در خانه

بيشتر روزهاي زمستان به دليل سرما و بسته شدن راه‌ها، اعضاي خانواده در كنار هم هستند. بنابراين شما به عنوان خانم خانه بايد مكان باكيفيتي را براي اعضا فراهم كنيد. از طرفي در اين فصل بيشتر مايعاتي مانند قهوه، چاي و سوپ استفاده مي‌شود. پس احتمال كثيف شدن فرش‌ها نيز بالا مي‌رود. ماندن در خانه موجب مي‌شود كه شما زياد از مبلمان و فرش‌ها استفاده كرده و نياز به تميز كردن را بيشتر احساس كنيد.

خشك شدن سريع‌تر فرش‌ها

همه از تميز كردن و شستشوي فرش در زمستان امتناع مي‌كنند. چرا كه تصور دارند فرش در زمستان نسبت به ساير فصول ديرتر خشك مي‌شود. بر خلاف تصور عموم، فرش در زمستان زودتر خشك مي‌شود. اگر براي شستشوي فرش با قاليشويي تماس گرفته‌ايد كه اصلا نگران نباشيد. چرا كه معتبرترين قاليشويي‌ تهران داراي گرمخانه مي‌باشند و حتي ممكن است زودتر از فصول گرم، فرش شما را خشك تحويل دهند. اما اگر در خانه روي مبلمان و فرش‌ها شامپو فرش كشيده باشيد، باز هم نبايد نگران خشك شدن آنها باشيد. چرا كه در زمستان، هواي داخل خانه بسيار گرمتر از فصل تابستان است. بنابراين فرش زودتر خشك مي‌شود. گرماي داخل خانه به جذب سريع‌تر رطوبت كمك خواهد كرد و اثاثيه شسته شده را خشك‌تر از هميشه مي‌كند.

ورود خاك به خانه

در زمستان به غير از نمك جاده، خاك بيشتري نيز با كفش‌ها وارد خانه مي‌شود. بنابراين بهتر است كه در روزهاي آخر زمستان، حتي اگر براي شستشوي اساسي، از خدمات و قاليشويي استفاده نمي‌كنيد؛ خودتان در خانه با شامپو فرش يا محلول سركه و آب، فرش‌ها و مبلمان را تميز كنيد. اگر خاك تا بهار روي اثاثيه خانه بماند، عميقا به آن نفوذ كرده و كار شستشو را سخت‌تر مي‌كند.

از بين بردن آلرژن‌هايي كه در سرما پرورش مي‌يابند

مهمترين مزيت تميز كردن فرش در زمستان، رهايي از آلرژن‌هاي مضري است كه تمايل به پرورش در هواي سرد دارند. درجه حرارت پايين باعث رشد ميكروب‌ها مي‌شود. بنابراين، بيشتر آلرژن‌ها در سرما زنده مي‌مانند و به سرعت پخش مي‌شوند.
علاوه بر اين، زمستان زماني است كه بيشتر افراد در داخل خانه و در مجاورت يكديگر زندگي مي‌كنند. اين شيوه زندگي به گسترش آلرژن‌ها كمك مي‌كند. از طرفي شيوع سرماخوردگي و آنفولانزا در اين فصل بيشتر است. ضمنا گفته شده است كه فرش‌ها يك كانون گرم براي رشد آلرژن‌ها هستند. با اين وجود اگر مي‌خواهيد خودتان و اعضاي خانواده‌تان از بيماري دور باشيد؛ حتما اثاثيه منزل به خصوص مبلمان و فرش‌ها را چند بار در طول زمستان به صورت اساسي تميز كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.