آرشیو خرداد ماه 1399

نكات خانه داري

چگونه يك تميزكننده براي مبل هاي ميكروفايبري تهيه كنيم؟

۶۴ بازديد

اصطلاح ميكروفايبر به پارچه‌اي گفته مي‌شود كه از جنس پلي‌استر و نايلون درست شده و براي تهيه محصولات متنوعي مانند پارچه مخصوص تميز كردن، لباس و مبلمان كاربرد دارد. نازكي الياف ساخته شده از اين تركيب معمولا كمتر از 1 دنير (معيار اندازه‌گيري نازكي نايلون و ابريشم) يا كمتر است. به دليل همين چگالي فيبري كم، كارخانه‌هاي توليد مبل از ميكروفايبر به عنوان يك جايگزين با دوام و مقاوم در برابر لكه و در جهت كاهش مصرف پنبه، چرم و جير استفاده مي‌كنند.
استفاده از جاروبرقي و تميز كردن به روش خشكشويي بسياري از لكه‌هاي ايجاد شده روي مبل هاي ميكروفايبري را برطرف مي‌كند. اما فقط تا زماني كه لكه عميق نشده باشد. اگر مدت زيادي از كثيف شدن پارچه مبل‌تان گذشته است، كافيست كه با كارشناسان فرش شويي عابديني تماس گرفته و از خدمات مبل شويي ما استفاده كنيد.
اما اگر لكه هنوز در مراحل اوليه است، مي‌توانيد با روش زير تا حدودي آن را از روي مبل خود پاك كنيد. قبل از تميز كردن مبل‌هاي ميكروفايبري، توجه به برچسب درج شده روي مبلمان بسيار مهم است. وجود كلمه “W” روي اين برچسب نشان مي‌دهد كه مبل شما به محلول پايه آب براي تميزكاري نياز دارد. اين در حالي است كه كلمه “S” نياز به استفاده از مايع پايه محلول را براي تميز كردن مبل هاي ميكروفايبري نشان مي‌دهد. در ادامه روش تميز كردن هر دو نوع مبل را تشريح كرده‌ايم.

تميز كردن مبل هاي ميكروفايبري

محلول مناسب براي تميز كردن مبل هاي ميكروفايبري

اگر بعد از بررسي برچسب، كلمه “W” را روي مبلمان خود مشاهده كرديد، مي‌توانيد از روش زير براي تميز كردن آن استفاده كنيد. البته ممكن است همه مبل‌ها برچسب نداشته باشند. در اين صورت بهتر است با كارخانه يا كارگاه سازنده تماس گرفته و اين موضوع را از آنها بپرسيد.

  • يك بطري اسپري تميز را با آب گرم پر كنيد.
  • بسته به اندازه بطري، 2 تا 3 قطره مايع ظرفشويي ملايم را به آب اضافه كنيد. فقط از مواد شوينده مايع استفاده كنيد و هرگز از پودر براي انجام اين كار استفاده نكنيد.
  • با تكان دادن بطري آب و مايع شوينده را با هم مخلوط كنيد.
  • يك قاشق سركه سفيد و 1 يا 2 قاشق جوش شيرين را به محلول اضافه كنيد. اين مواد به مبارزه با بو بد كمك مي‌كنند.
  • سپس از اين تركيب به همراه يك حوله سفيد و تميز براي پاك كردن مبلمان استفاده كنيد.

اما اگر كلمه “S” روي برچسب مبلمان‌تان نوشته شده است و يا مطمئن هستيد كه مي‌توانيد از يك ماده حلال براي تميز كردن آن استفاده كنيد، روش زير مناسب‌تر است:

  • يك بطري اسپري تميز را تا نيمه با آب گرم پر كنيد.
  • باقيمانده بطري را با حلالي مانند آمونياك يا الكل پر كنيد.
  • درپوش بطري را بگذاريد و با تكان دادنش، آب و حلال را با هم مخلوط كنيد.
  • حال مي‌توانيد مبل را به كمك اين محلول و حوله سفيد، تميز كنيد.

چند نكته مهم

  • مبل‌هايي كه داراي برچسبي با مضمون”S / W” هستند را مي‌توان هم با محلول پايه آب و هم با آب تركيب شده با يك نوع محلول تميز كرد.
  • حتما از يك دستمال تميز و حوله‌اي كه بدون پرز است براي تميز كردن استفاده كنيد و بعد از تميزكاري اجازه دهيد مبل در مجاورت هوا خشك شود.
  • قبل از استفاده از اين تركيبات روي قسمت‌هايي از مبل كه زياد در معرض ديد هستند، كمي از آن را روي گوشه‌اي از پارچه مبلمان‌تان كه زياد ديده نمي‌شود تست كنيد. به خصوص تركيب دوم كه حاوي آمونياك يا الكل است. البته مي‌توانيد از شوينده‌هاي مخصوص هم براي تميز كردن مبل هاي ميكروفايبري استفاده كنيد. به شرطي كه اين شوينده‌ها را بشناسيد و از مارك و نوع مناسب آن استفاده كنيد.
  • نكته بعدي اين كه مبل هاي ميكروفايبري را بايد به صورت مرتب با جاروبرقي تميز كنيد و اجازه ندهيد گرد و خاك به صورت عميق در آن نفوذ كند