چطور كپك روي فرش و موكت را از بين ببريم؟

۷۵ بازديد

تشكيل كپك روي فرش مي‌تواند بوي ناخوشايندي در خانه ايجاد كند؛ فرش را خراب كند و باعث ايجاد خس خس سينه در افراد مبتلا به آسم شود. بنابراين براي جلوگيري از بروز چنين مشكلاتي، در گام اول بايد به طور مرتب زير مبلمان و جاهاي دور از ديد را بررسي كنيد. اگر قارچ به عمق فرش و موكت نفوذ كرده باشد، پاك كردن آن در خانه كار دشواري است و بايد از خدمات قاليشويي استفاده كنيد. متخصصان ما يكي از باتجربه‌ترين كارشناسان قاليشويي تهران هستند و مي‌توانند در اين زمينه به شما كمك كنند. ما در كارخانه قاليشويي عابديني با استفاده از شوينده‌هاي حرفه‌اي مي‌توانيم در اسرع وقت مشكل فرش يا موكت شما را رفع كرده و كپك روي آن را از بين ببريم.

چطور كپك روي فرش و موكت را از بين ببريم

به غير از روش‌هاي شستشوي فرش ، كه قاليشويي‌ها از آنها استفاده مي‌كنند، چند روش خانگي نيز براي از بين بردن كپك روي فرش و موكت وجود دارد كه در ادامه به آنها اشاره مي‌كنيم. البته اين روش‌ها در شرايطي موثر هستند كه كپك به عمق فرش نفوذ نكرده باشد.

از بين بردن كپك روي فرش با استفاده از لوازم موجود در خانه

روش اول

  • تمام پنجره‌ها و درهاي اتاق را باز كنيد. جريان هوا رطوبت محرك قارچ را كاهش داده و بوي آن را از بين مي‌برد. اگر قصد استفاده از يك ماده شيميايي تميزكننده را داريد، گردش هواي ايجاد شده به اين روش احتمال ميزان تحريك‌شدگي ريه‌ها و چشم‌ها را كاهش مي‌دهد. اگر اتاق پنجره ندارد، پنكه روشن كنيد.
  • اگر امكان دارد فرش را در معرض نور خورشيد قرار دهيد. اجازه دهيد فرش بين 24 الي 48 ساعت جلوي تابش مستقيم نور خورشيد باشد. اين كار به از بين بردن اسپورهاي قارچ كمك كرده و رطوبت موجود در آن را از بين مي‌برد. اگر الياف فرش به صورت عميق آلوده شده باشد، خشك كردن آن به اين روش خيلي بيشتر از اينها طول مي‌كشد.
  • در مرحله بعد بايد رطوبت را با جوش شيرين از بين ببريد. جوش شيرين رطوبت را جذب كرده و بو را كاهش مي‌دهد. روي منطقه كپك زده جوش شيرين بپاشيد و بگذاريد اين ماده يك شب روي فرش بماند. سپس از جاروبرقي استفاده كنيد.
  • بعد از خشك شدن فرش مي‌توانيد از سركه سفيد استفاده كنيد. اگرچه سركه قارچ را از بين نمي‌برد، اما گزينه‌اي ارزان و اغلب مؤثر است. كافيست كه كمي سركه را به آرامي روي فرش اسپري كنيد و آن را با يك برس سفت پاك كنيد. سپس فرش را با يك دستمال تميز خشك كنيد.

روش دوم

  • مي‌توانيد از يك شوينده ضدقارچ نيز استفاده كنيد. اسپري‌هاي ضدقارچ در بيشتر سوپر ماركت‌ها يافت مي‌شوند. قبل از مصرف، برچسب روي محصول را با دقت بخوانيد و آن را طبق دستورالعمل استفاده كنيد. محصول خريداري شده بايد مخصوص فرش باشد. اسپري‌هاي ضدقارچ كه براي تميز كردن آشپزخانه يا حمام طراحي شده‌اند ممكن است رنگ فرش را تغيير بدهند.
  • البته به جاي محلول‌هاي تجاري مي‌توانيد از مخلوطي از سفيدكننده و آب استفاده كنيد. نصف فنجان سفيدكننده را در يك گالن آب مخلوط كنيد. ابتدا اين محلول را روي گوشه‌اي از فرش خود تست كنيد تا مطمئن شويد باعث ايجاد تغيير رنگ نمي‌شود. البته اين روش را بيشتر براي از بين بردن كپك روي موكت توصيه مي‌كنيم. سعي كنيد تا جاي امكان از سفيدكننده استفاده نكنيد.
  • بعد از تميز كردن كپك، مانند روش اول فرش را در معرض نور مستقيم خورشيد قرار دهيد تا خشك شود.
    نكته آخر اين كه كپك روي فرش و موكت لكه‌اي نيست كه به راحتي پاك شود. به خصوص اگر قديمي باشد. بنابراين توصيه ما اين است كه به محض مشاهده چنين لكه‌هايي با يك قاليشويي تماس گرفته و از آنها براي از بين بردن اين لكه كمك بگيريد. استفاده از خدمات حرفه‌اي قاليشويي‌ها نه تنها از خراب شدن فرش جلوگيري مي‌كند بلكه در كمترين زمان ممكن نيز اين مشكل را حل مي‌كند
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.