نحوه گندزدايي و ضدعفوني كردن تشك

۶۲ بازديد

ما حدود يك سوم عمر خود را روي تشك مي‌گذرانيم. اما گاهي اوقات پيش مي‌آيد كه به دليل استفاده مكرر يا ريختن مايعات رنگي، تشك‌مان كثيف و لكه مي‌شود. در اين شرايط براي ضدعفوني كردن تشك و لكه‌بري از روي آن به روش اصولي و بهداشتي، توصيه ما استفاده از خدمات قاليشويي است. به جز استفاده از خدمات قاليشويي تهران و ساير شهرهاي ايران، براي تميز كردن تشك مي‌توانيد از تكنيكي كه در ادامه به آن اشاره مي‌كنيم نيز استفاده كنيد.

ضدعفوني كردن تشك

ضدعفوني كردن تشك

توصيه متخصصان بهداشتي اين است كه حداقل دو بار در سال تشك خود را ضدعفوني كنيد تا از شر بيماري‌هاي مختلف در امان باشيد. حتي اگر تشك‌تان تميز به نظر مي‌رسد و لكه مشهودي ندارد، باز هم لازم است كه هر شش ماه يك بار آن را تميز كنيد. تميز كردن تشك به روش اصولي باعث مي‌شود عمر آن نيز بيشتر شود.

ملافه‌ها و محافظ تشك را جدا كرده و بشوييد

بايد حداقل هفته‌اي يك بار ملحفه‌هاي روي تشك را عوض كنيد تا تشك تميز و بهداشتي بماند. علاوه بر تعويض منظم ملحفه‌ها، براي ضدعفوني كردن تشك بايد تمام رو متكايي‌ها را نيز تميز كنيد. ملحفه چربي بدن و گرد و غبار محيط را به خود جذب مي‌كند. بنابراين تميز كردن منظم آن باعث مي‌شود كه محل خواب‌تان هميشه تميز و بهداشتي باشد.
پس تمام ملحفه‌هاي تخت، از جمله محافظ تشك، را در ماشين لباسشويي بشوييد. گرد و غبار، باكتري‌ها و احتمالا كنه‌هايي كه روي ملحفه‌ها زندگي مي‌كنند، نمي‌توانند گرماي ماشين لباسشويي را تحمل كنند. بنابراين اگر مي‌خواهيد تشك تميزي داشته باشيد؛ در گام اول بايد ملحفه‌هاي تخت را به صورت منظم بشوييد. حتماً براي شستشوي روتختي و محافظ تشك از آب گرم و مواد شوينده مخصوص لباسشويي استفاده كنيد. براي گرما دادن بيشتر، از خشك‌كن نيز استفاده كنيد.

روي تشك را جاروبرقي بكشيد

اگر ملحفه را برداشتيد و هيچ گونه آلودگي و لكه‌اي روي تشك پيدا نكرديد، لازم نيست كه حتما عميقا تشك را تميز كنيد. در اين شرايط فقط كافي است كه با سري تميز جارو برقي، رو تشك را جارو بكشيد تا گرد و غبارهاي سطحي از روي آن پاك شود. نيازي به پاك‌كننده‌هاي مايع و مواد بوگير نداريد. اگر براي‌تان امكان‌پذير بود، بعد از جارو كشيدن، از بخارشوي نيز استفاده كنيد.
در صورت امكان، تشك را از اتاق بيرون بياوريد و زير نور آفتاب آن را تميز و ضدعفوني كنيد. نور آفتاب يك ضدعفوني‌كننده فوق‌العاده است. اگر حياط داريد، كف حياط را ملحفه انداخته و تشك را زير نور مستقيم خورشيد جارو بكشيد. جارو كشيدن در اين شرايط گرد و غبار، خاك، سلول‌هاي مرده پوست و مواد حساسيت‌زا را از بين مي‌برد.
لبه‌ها، درزها و شكاف‌ها را فراموش نكنيد. بيشتر موجودات ميكروسكوپي كه موجب حساسيت و مشكلات پوستي مي‌شوند در اين مكان‌ها خود را مخفي مي‌كنند. بعد از تميز كردن بگذاريد تشك چند ساعتي زير نور آفتاب بماند تا كاملا گرم شود.

چطور لكه‌هاي تشك را از بين ببريم؟

اگر جاروبرقي و بخارشوي آلودگي‌ها يا لكه‌هاي تشك را از بين نبرد، لازم است روش تميز كردن عميق را امتحان كنيد. اين روش بيشتر طول مي‌كشد اما نتيجه بهتري نيز دارد. اگر تشك‌تان فومي است، بيشتر مراقب باشيد. درست است كه اين دستورالعمل براي از بين بردن لكه‌ها و بوي بد تشك مفيد است، اما مراقب باشيد كه مايع مورد استفاده، فوم تشك را خيس نكند. خيس شدن فوم باعث ايجاد كپك و قارچ مي‌شود.
توصيه اول ما به شما اين است كه آلودگي‌هاي تشك را با سركه تميز كنيد. اگر لكه‌ها به اين روش از بين نمي روند؛ حتما كار را به كاردان بسپاريد. براي گندزدايي و ضدعفوني كردن تشك به كمك سركه، به مواد زير نياز داريد:

  • 2 فنجان سركه
  • 15 قطره اسانس گياهي خوشبو
  • 1 عدد قوطي اسپري

بطري را با سركه پر كنيد و اسانس را به آن بيفزاييد. سپس اين تركيب را روي تشك اسپري كنيد. به طوري كه سطح آن با مخلوط سركه كاملا خيس شود. بگذاريد تشك زير نور آفتاب خشك شود. تا زماني كه آلودگي‌ها و لكه‌ها پاك نشده‌اند، اين روش را تكرار كنيد. پس از از بين رفتن آلودگي‌ها، از اسپري ضدعفوني‌كننده يا ضدباكتريايي استفاده كنيد.
البته استفاده از اين روش‌ها فقط در شرايطي توصيه مي‌شود كه لكه‌ها عميق و كهنه نيستند. اگر تشك تخت‌تان آنقدر كثيف شده است كه ديگر با اين روش‌ها تميز نمي‌شود؛ براي شستشو آن بايد حتما از خدمات قاليشويي استفاده كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.