نحوه تميز كردن لكه فرش با سركه و جوش شيرين

۱۰۲ بازديد

تميز كردن لكه فرش اصول و قواعد خاص خود را دارد. مثلا شما نمي‌توانيد براي پاك كردن لكه‌هاي مختلف از يك ماده واحد استفاده كنيد. اما تركيب سركه و جوش شيرين يكي از تركيباتي است كه براي پاك كردن تقريبا همه لكه‌ها از روي فرش مناسب است. در ادامه اين مقاله ضمن آموزش روشي كه به كمك آن مي‌توانيد با اين دو ماده ساده فرش‌هاي خود را تميز كنيد؛ به نكات مهمي كه براي شستشوي فرش بايد به آنها توجه داشته باشيد نيز اشاره مي‌كنيم.

نحوه تميز كردن لكه فرش با سركه و جوش شيرين

تميز كردن فرش به كمك اين دو ماده ساده

جوش شيرين خاصيت جاذب خوبي دارد؛ در حالي كه سركه به دليل داشتن اسيد استيك، براي از بين بردن سخت‌ترين لكه‌ها نيز مناسب است. تركيب كردن اين دو ماده بسيار دشوار است. چرا كه به محض تركيب شدن با هم واكنش نشان مي‌دهند.
براي شستشوي فرش به كمك اين روش، به مواد زير نياز داريد:

  • سركه
  • آب
  • جوش شيرين

اگر لكه تازه است، ابتدا بايد آن را با دستمال كاغذي خشك كنيد. براي خشك كردن اصلا از فشار استفاده نكنيد و فرش را مالش ندهيد. ماليدن بيش از حد دستمال روي فرش فقط مي‌تواند لكه را گسترش دهد. در صورت لزوم از دستمال كاغذي بيشتري استفاده كنيد. مطمئن شويد كه لكه كاملاً خشك شده است.
يك بطري خالي اسپري تهيه كنيد؛ و آب و سركه را در آن با هم مخلوط كنيد. نسبت اين دو بايد با هم برابر باشد. بنابراين اگر از 2 فنجان آب استفاده مي‌كنيد بايد 2 فنجان سركه نيز داخل بطري بريزيد. ناحيه لكه‌دار فرش را با اين محلول خيس كنيد. اين تركيب لكه را از بين مي‌برد و بوي بد فرش را خنثي مي‌كند. ضمن اين كه باعث مي‌شود گرد و خاك زير لكه نيز بيرون بيايد.
با يك دستمال تميز روي ناحيه‌اي كه خيس كرده‌ايد را اسكراب كنيد. فرش در واقع يك پارچه بسيار ضخيم است. بنابراين اگر ملايم و سطحي روي آن را پاك كنيد هرگز غبار زير لكه خارج نمي‌شود. البته نبايد آنقدر فرش را مالش دهيد كه به اليافش آسيب وارد شود.
براي از بين بردن بوي بد و لكه‌هاي قديمي از محلول 100? سركه استفاده كنيد. زيرا سركه خالص به شدت قدرتمندتر است و لكه‌هاي قديمي را از بين مي‌برد. اگر با محلول سركه خالص لكه پاك نشد؛ كافيست كه بعد از اسپري كردن سركه روي آن، مقدار جوش شيرين هم بريزيد. بعد از اين كه سركه و جوش شيرين با هم واكنش نشان دادند، به همان ترتيب با دستمال پارچه‌اي فرش را تميز كنيد.
اگر باز هم لكه پاك نشد، اجازه دهيد تركيب يك شب روي فرش بماند. بعضي اوقات روند تميز كردن فرش به اين روش يك يا دو روز طول مي‌كشد. سپس بگذاريد الياف قالي كاملاً خشك شود.

نكته مهم

درست است كه سركه و جوش شيرين را مي‌توان براي تميز كردن فرش استفاده كرد؛ اما اين تركيب كاربردهاي ديگري نيز دارد. طبق يافته‌هاي علمي، سركه يك ماده ضد عفوني‌كننده است. اين ماده توانايي بسيار چشم‌گيري در كشتن ميكروب‌ها دارد. اما به همان اندازه قدرت سفيدكنندگي ندارد. سركه احتمالاً براي پاك كردن خاك و لكه‌هايي مانند ادرار حيوانات خانگي مناسب است اما براي لكه‌هاي قديمي روي فرش كاربرد چنداني ندارد.
در اين شرايط همان‌طور كه در بالا نيز توضيح داديم، بهتر است از جوش شيرين و سركه استفاده كنيد. اين تركيب در حالي كه به عنوان يك پاك‌كننده خانگي عمل مي‌كند؛ به چيزي آسيب نمي‌رساند و بوي بد فرش را جذب مي‌كند.
در نهايت اگر تمام روش‌هاي ذكر شده نتوانستند فرش را تميز كنند، بايد اين كار را به كاردان سپرده و با يك قاليشويي حرفه‌اي تماس بگيريد. تكنسين‌هاي فرش شويي مي‌توانند اين كار را به درستي انجام دهند و در عرض چند روز فرش را تميز تحويل‌تان دهند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.