نكاتي درباره نگهداري از تابلو فرش

۷۰ بازديد

تابلو فرش هديه ارزشمندي است كه تا سال‌ها روي ديوار منزل افراد خودنمايي مي‌كند. ارزش فرش ايراني در همه جاي دنيا ثابت شده است و طرفداران خاص خود را دارد. بسياري افراد براي زيبايي بخشيدن به سالن پذيرايي منزل خود تابلو فرش را انتخاب مي‌كنند. از آنجا كه تابلو فرش دستبافت از ارزش بالايي برخوردار است بايد در نگهداري آن دقت كرد. در اين مقاله درباره نگهداري از تابلو فرش نكاتي را ارائه مي‌كنيم.
براي شستشوي فرش به طور اصولي و جلوگيري از آسيب رسيدن به آن بهتر است شستشوي فرش‌ها را به بهترين قاليشويي تهران بسپاريد.

نگهداري از تابلو فرش

ويژگي‌هاي تابلو فرش

تابلوهاي فرش در اندازه‌هاي متفاوت و با نخ‌هايي از جنس مختلف بافته مي‌شوند. شهرهاي مختلف نظير تبريز، شيراز، اصفهان و يزد در زمينه توليد تابلو فرش فعاليت دارند. كارگاه‌هاي كوچك و بزرگي در اين شهرها داير است كه فرش‌هايي با هنر دست هنرمندان توليد مي‌كنند و به مراكز استان‌ها و كشورهاي ديگر صادر مي‌كنند.
نخ پشم، پنبه يا ابريشم ماده اصلي است كه در بافت تابلو فرش به كار مي‌رود. ممكن است از تركيبي از اين نخ‌ها نيز استفاده شود. تابلو ابريشم جلوه خيره‌كننده‌اي دارد در عوض از قيمت بالاتري نيز برخوردار است.
يكي از عوامل تعيين‌كننده قيمت تابلو فرش تعداد گره‌هاي آن است. گره نامتقارن، گره متقارن و گره جفت انواع گره‌هايي است كه در بافت تابلو فرش به كار مي‌رود. سرعت بافت با استفاده از گره جفت افزايش مي‌يابد. جفت هرچه تعداد گره‌ها در متراژ تابلو فرش بيشتر باشد، قطعا ارزش آن بالاتر است. از آنجا كه تابلو فرش داراي طرح‌هاي تصويري ظريف با رنگ‌هاي بسيار است با رج‌شمار بالا بافته مي‌شود. با استفاده از رج‌شمار بالا مي‌توان با انواع رنگ‌ها ظرافت طرح و سايه روشن را ايجاد كرد.
تابلوهاي فرش موجود در بازار معمولا داراي 50 رج هستند. بعضي تابلوهاي خاص يا سفارشي با تعداد رج 70 يا 100 نيز بافته مي‌شوند كه از ارزش هنري بالايي برخوردارند.

سردرود قطب توليد تابلو فرش ايران

توجه به هنر بومي و تلاش براي تطبيق آن با فضاي مدرن شهرنشيني باعث شده فصل جديدي در هنر فرش‌بافي گشوده شود. سردرود شهري در مجاورت تبريز است كه در سال‌هاي اخير شاهد توسعه و گسترش بافت تابلو فرش در آن هستيم. شهرت اين شهر به جايي رسيده كه از آن با عنوان «پايتخت تابلو فرش جهان» ياد مي‌شود.
قالي‌بافي از ديرباز در شهر سردرود رواج داشته است اما در سال‌هاي اخير هنرمنداني خلاق و چيره‌دست سردرودي تابلو فرش‌هايي منحصربه‌فرد به بازار فرش ايران ارائه كرده‌اند و توانسته‌اند در كشورهاي ديگر نيز نامي به‌هم زنند.
اگر براي خريد تابلو فرش دستبافت به بازار مراجعه كنيد خواهيد ديد بيشتر تابلوها محصول شهر سردرود است. اين شهر به الگوي توليد تابلو فرش براي هنرمندان و قاليبافان شهرهاي ديگر شده است.

نگهداري از تابلو فرش

تابلو فرش نبايد در معرض تابش نور مستقيم خورشيد باشد. اگر تابلو روي ديواري نصب شده كه نور خورشيد بر آن مي‌تابد، حتما پرده پنجره را بكشيد.
رطوبت دشمن اصلي فرش دستبافت است و باعث پوسيدگي آن مي‌شود، بنابراين تابلو فرش را روي ديوار روبه‌روي كولر آبي نصب نكنيد.
تابلو فرش را بدون قاب روي ديوار نزنيد. تماس با ديوار گچي يا آهكي و زدن ميخ روي فرش به بافت فرش آسيب مي‌رساند. از سوي ديگر قاب زيبا و متناسب با فرش، زيبايي و جلوه دوچنداني به آن مي‌بخشد و اعتبار آن را افزايش مي‌دهد.
براي جلوگيري از بيدزدگي تابلو فرش، از قرص يا پودر نفتالين استفاده كنيد.
معمولا تابلو فرش نياز به شست‌وشو ندارد. براي تميز كردن و گرفتن گردوغبار، تابلو فرش را به كمك سري مخصوص جاروبرقي گردگيري كنيد. اگر پس از گذشت سال‌ها احساس كرديد تابلو فرش نياز به شستن دارد آن را از قاب جدا كنيد. پس از استفاده از جاروبرقي، مقداري شامپو فرش را با آب مخلوط كنيد و به كمك اسفنج سطح فرش را تميز كنيد. سپس اجازه دهيد روي سطح صافي كه گسترده شده خشك شود. تابلو فرش را در حالي كه مرطوب است آويزان نكنيد، زيرا ممكن است شكل ظاهري آن تغيير پيدا كند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.